mandag 24. oktober 2011

Mandag.....igjen..

Kommer ofte den mandagen,like sikkert som at søndagen er over så kommer mandag snikende mens vi sover. Ja de som sover da, for alle gjør ikke det,ta en titt på facebook så ser du det. Noen vil sove og noen vil ei,noen er hypre hele døgnet rundt,mens andre andre sovner bare de blunker sakte spør du meg, egenskap jeg må si jeg misunner litt, for mange døgn med lite søvn, gjør at dagen og uken fort kan bli slitsom og stri. Søvn er en omdiskutert sak,alle vet oog har all  verdens gode råd, gjør ditt gjør datt så skal du se,at til og med du får sove. Hadde det vært så lett,ja da hadde jeg blitt glad, tenk bare å ligge i en god seng,lukke øynene og bare sovne sånn på en,to tre, ååå jeg misunner de som har den evnen og klare det.
Det fine med oss mennesker det et jo det, vi kan omstille oss på en måte og venne oss til,om det ikke går slik vi vil,så kan vi finne en annen mulighet ,noen sover lite ,noen sover mer , andre sover masse og disse er det sjelden man ser. Alder har jo også mye å si, som småbarnsforeldre så ønsker vel de fleste at de kunne sove mer, ungdomstiden må da være den tiden for de fleste av oss , at vi sover mer enn alt annet på vår jord,sene kvelder og tidlig opp for de som på skole skal,de som ligger lenge og sover dagen lang, ligger de og venter på et kall?
Det er vel noe som hører alderen med , det med å sove, være litt sløv og kanskje litt negtivt på ting og tang se, det beste er at det ordner seg, vi utvikler oss de fleste av oss og kommer oss litt videre og plutselig vil man opp tidlig for å soloppgangen se, ja hvem hadde trodd det om noen sa at det slik ville bli. Så går da årene og det er nesten slik at det på en måte snur, litt rart spør du meg,men de gamle er vel de som sover minst, er opp før fuglene synger og avisa er på plass og sitter der å venter på at den skal dumpe i postkassa ned, og før det skjer så har de drukket en kaffe,ja både to og tre.
Det er faktisk den beste tiden på døgnet det, den tiden før alle andre står opp og det lysner til dag, sola våkner og vil også stå opp, DA ER DET HERLIG å stå på en topp, en utsikt hvor man langt kan se,set er stille ,ikke et menneske å se og titter man litt ekstra så ser man jo, at jammen har man selskap at en firebeint eller to,de kikker litt og lurer nok på, når dette mennesket med det fotogreia skal gå og jammen er det ikke bare det mennesket eller da,det er jo med en slags skapning så rar,,den har fire bein og en hale som går frem og tilbake jo mer den ser,den snuser og er litt skummel synes de,som bor i skogen og gjemmer seg litt for oss,men de gangene de titter frem så vi mennesker får se, ja da ser vi at skogen inneholder mange dyr så utrolig nydelige.
Å starte dagen slik det gjør godt, ser alt vi har som vi kan være i,naturen er en skattekiste så stor og alt det spennende som der bor,det er jo alltid så kos å få se,noen av disse dyrene,men da må man være litt lett på tå,være litt tålmodig og vente litt,da plutselig var et av skogens sur som måtte ta en titt og kanskje var jeg så heldig at det ble med på kameraet mitt.
Det er jo slik det har blitt,at mine dager ofte starter litt stritt, men som alt annet vi venner oss til, så blir dette også en slag "livsstil", ikke noe man vil,men det er utrolig hva man venner seg til og valget er jo ikke så fritt,sammen hva jeg tenker og tror skal gå,finner andre måter å gjøre det på,men neidag kroppen har bestemt seg for at den skal være vrang og vond og iallefall ikke la meg gå.
Men tålmodig som jeg er(hm, lurer på om alle er enige i det,hehe) så kommer jeg meg opp i sittestilling og sitter da der, venter på at alt skal våkne,både hode, kropp og tær, for prøver jeg for tidlig så går det ikke bra, nei da er veien til gulvet kort og når jeg førstes faller dit ned,ja da er veien opp igjen enda værre om jeg alene hjemme er,så det beste for meg er da å slappe av og bruke tid, for det skjer da noe etter en tid. Det er vel ikke helt rett å si at jeg farer av sted,men litt sånn skillpaddefart som jeg bruker å si,og ja jeg skal love at det tar litt tid,men første må er alltid det: over dørstokken fra soverommet da vil jeg gangen se, og litt videre der så er jo badet jo,kommer jeg meg inne dit så er målet å bli ferdig der før det har gått mer enn en time eller to,men skulle det bli slik at jeg blir der en stund så har jeg jo alltid mobilen med, der er det jo noen spill jeg kan gjøre så tiden går.
Helt til jeg da kommer på,at fingre må jo være i drift hvis jeg skal på telefonen trykke litt,så da ble det slutt på den planen gitt. Etter en stund og noen klær er på så klare jeg ikke vent mer og må bare komme med ned trappa til første etasje for da føler jeg at,nå  er jeg i gang med dagen min, og selv om den starter litt trått og jeg må slite litt,så tror jeg jammen at dette også blir en fin dag gitt.
Ser meg rundt,tar en ekstra titt, livet er da veldig bra,selv om vi av og til må slite litt.
Bilde jeg har lagt ved idag ble malt i går og modellen er dansejenta Tuva
Ha en kjempefin dag !


2 kommentarer:

  1. Som vanlig kloke ord fra deg, Anita! Føler meg nesten gammel jeg- for jeg synes også det er stor stas og se ville dyr i skogen, titte på fuglene på fuglebrettet (og er jeg heldig kommer en ekornmamma- eller pappa også)og synes det er godt å gå morgentur med vofsen når ingen andre er oppe. Forskjellen på meg og deg derimot er at jeg har et rimelig godt sovehjerte. Kanskje ikke så enkelt som å blunke litt sakte så sovner jeg, men søvnproblemer har jeg definitivt ikke!

    Kjempestilig bilde du malte i går forresten! Synes stilen din er drittøff!!!

    Ønsker deg en strålende og god dag!

    Klem Hege
    (PS fikk time på Gjøvik i ettermiddag!!)

    SvarSlett
  2. å så bra, si fra hvordan det går da. Ble plutselig så mange tanker idag da jeg kom på at det er idag 14 dager til jeg legges inn....wow går fort dit ja. Ønsker deg en kjempefin dag og si fra hvis det er noe,er her jeg. Stor varm klem fra meg

    SvarSlett